Dowiedz się więcej.
Ty pytasz - my odpowiadamy.

Naukowiec z UJ zbadał skalę problematycznego używania smartfona wśród młodzieży

Nastolatka korzysta ze smartfona na lekcji

Co trzeci młody człowiek bez smartfona w zasięgu ręki czuje się niepewnie i ciągle ucieka do niego myślami. Co czwarty słyszy od bliskich uwagi, że zajmuje się smartfonem, zamiast rozmawiać – pokazały badania prowadzone przez dr. Łukasza Tomczyka z UJ.

Naukowiec z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego tłumaczy, że to, co dawniej nazywano potocznie uzależnieniem od internetu, to już określenie błędne. Poprawnie powinno się mówić: problematyczne używanie internetu. To jednak ciągle szerokie pojęcie. Dlatego w jego obrębie wyróżniono kilka bardziej szczegółowych zjawisk. Wśród nich są m.in. nomofobia i phubbing.

Nomofobia, czyli no-mobile-phone-phobia, objawia się stanem niepokoju w sytuacjach, kiedy nie można skorzystać ze smartfona (choć nie ma wtedy wyraźnego powodu, żeby z telefonu skorzystać). Osoba z nomofobią może więc stawać się nerwowa, kiedy nie ma koło siebie smartfona, kiedy komórka się rozładuje lub kiedy jest poza zasięgiem sieci.

Phubbing (ang. phone+snubbing) z kolei to lekceważenie drugiej osoby w związku ze zbyt intensywnym – w stosunku do okoliczności – używaniem smartfona w jej towarzystwie.

Na razie nomofobia i phubbing są jedynie propozycjami nazywania problemów. Nie są one więc sklasyfikowane w oficjalnych listach zaburzeń.

Innymi zjawiskami związanymi z problematycznym używaniem internetu jest FOMO (fear of missing out – lęk, że umknie nam coś istotnego, kiedy nie będziemy online) oraz – tym razem już zaklasyfikowane w oficjalnych spisach zaburzeń: uzależnienie od gier, hazardu.

Dr Łukasz Tomczyk wspólnie z prof. Elmą Selmanagic Lizde zbadali, jak nomofobia i phubbing powszechne są wśród młodzieży na przykładzie nastolatków z Bośni i Hercegowiny. W 2021 r. przeprowadzono tam ankietę wśród ponad tysiąca osób w wieku 12-18 lat. Wyniki ukazały się w Children and Youth Services Review.

„Można się spodziewać, że skala tych zjawisk w Polsce czy innych krajach europejskich będzie podobna” – komentuje badacz.

Przeczytaj też:  Dlaczego bateria w telefonie szybko się rozładowuje?

Jedna trzecia badanych zadeklarowała, że ma symptomy nomofobii.

Jedna czwarta otrzymuje komentarze ze strony bliskich, że zbyt często korzysta ze smartfona. Nie każda jednak z tych osób ma rzeczywisty problem z phubbingiem.

Wysokie wysycenie phubbingiem ma bowiem niecałe 10 procent badanych.

„Starszym osobom może się wydawać, że niemal wszystkie osoby młode tylko siedzą w telefonach. My pokazujemy, że prawdziwy problem ma wcale nie taki duży odsetek nastolatków” – komentuje dr Łukasz Tomczyk.

Z badań wynikło też, że aż u 60 procent badanych rodzice nie stosują żadnych działań, aby ograniczyć używanie internetu.

Naukowiec pytany, jak rodzice czy nauczyciele mogą zadbać o to, by dzieci nie używały smartfona w sposób problematyczny, tłumaczy, że u dzieci w młodszym wieku szkolnym lepiej spisują się restrykcje: kontrola rodzicielska tego, jak dziecko korzysta z internetu i instalowanie oprogramowania, które np. ogranicza czas korzystania z aplikacji oraz limituje dostępne treści.

Ważne jest też modelowanie zachowań. „Ponieważ dzieci powielają zachowania dorosłych, warto, żeby i rodzice podjęli refleksję nad swoimi sposobami korzystania z mediów elektronicznych” – zwraca uwagę pedagog.

U starszych nastolatków z kolei ważny jest dialog. Dobry efekt ma też wzmacnianie samokontroli – ćwiczenie z młodym człowiekiem umiejętności wyznaczania sobie granic – to uniwersalna cecha zapobiegająca wytwarzaniu się problematycznych zachowań.

Czynnikiem chroniącym przed problematycznym korzystaniem z internetu – podsumowuje naukowiec – jest też na pewno satysfakcja z życia offline. Jeśli więc dziecko ma hobby, poznaje świat i doświadcza rzeczy, które rozwijają, ma większe szanse, aby uniknąć problematycznego używania internetu.

Badania dr. Tomczyka realizowane są w ramach finansowanego z NAWA projektu „Nauczyciele przyszłości w społeczeństwie informacyjnym – między paradygmatem ryzyka i szans”.

PAP – Nauka w Polsce, Ludwika Tomala

lt/ agt/

Dziękujemy za przeczytanie artykułu. Może zainteresuje Cię też jeden z poniższych tematów?
Zobacz także te artykuły:
7 mitów na temat spożywania soli

Sód jest niezbędnym składnikiem odżywczym niezbędnym do utrzymania objętości osocza, równowagi kwasowo-zasadowej, przekazywania impulsów nerwowych i prawidłowego funkcjonowania komórek. Jednak nadużywanie soli kuchennej jest szkodliwe

Czytaj dalej »
Słoiki z marynowanymi grzybami

Jesień to czas na wędrówki po lesie celem zbierania grzybów. Zawodowi zbieracze doskonale znają miejsca, gdzie znaleźć ich można najwięcej. Bywa i tak, że nazbieramy

Czytaj dalej »
Jak używać tamponów?

Tampony są bardzo wygodną alternatywą dla podpasek. Niektóre z nas stosują je tylko w sytuacjach wyjątkowych takich jak basen, aktywność fizyczna, plaża, obcisła odzież. Są

Czytaj dalej »
Jak przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej?

  Dostałeś telefon lub wiadomość e-mail o terminie i miejscu rozmowy kwalifikacyjnej? Brawo! To znak, że spośród wielu kandydatów Twoje zgłoszenie zostało zauważone. Jednak teraz

Czytaj dalej »
Jakie pozycje do karmienia piersią są najlepsze?

Świeżo upieczone mamy, mają wiele obaw związanych ze swoją nowo narodzoną pociechą. To nic dziwnego, wszystko co nowe, rodzi niepokój. Aby nieco ułatwić pierwsze chwile

Czytaj dalej »
Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/fringoo/public_html/odpowiadamy.pl/wp-includes/functions.php on line 5420 Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/fringoo/public_html/odpowiadamy.pl/wp-content/plugins/really-simple-ssl/class-mixed-content-fixer.php on line 107