Prokrastynacja – jak nie odkładać pracy na później?

Prokrastynacja. Jak radzić sobie z odkładaniem rzeczy na później?

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

Każdemu zdarzają się chwilę lenistwa i zniechęcenia. To normalne, taka jest ludzka natura. Jeśli jesteśmy znudzeniu lub przemęczeni umysł robi wszystko, by się nie wysilać. Nie ma w tym nic złego. Problem zaczyna się, kiedy poprzez ciągłe odkładanie pracy na później zaczynamy zaniedbywać zawodowe obowiązki. Ciągłą, wręcz chorobliwą tendencję do odkładania spraw na później nazywamy prokrastynacją.

Na prokrastynację szczególnie narażone są osoby pracujące jako freelancerzy czy po prostu pracujące zdalnie. Jeśli mamy ludzi wokół siebie i szefa, który codziennie czeka na wyniki naszej pracy, to łatwiej jest się zmobilizować. Większa swoboda sprzyja odkładaniu obowiązków w czasie. Prokrastynacja na dłuższą metę nie prowadzi do niczego dobrego. W najgorszym przypadku poskutkuje utratą pracy.

Jak skutecznie pokonać prokrastynację?

Nie ma jednego skutecznego sposoby na poradzenie sobie z prokrastynacją. Każdy powinien wypracować swoje własne metody. Jest jednak kilka uniwersalnych sposobów, które z pewnością pomogą uporać się z odkładaniem zadań na później.

Zacznij pracę

Najtrudniejszy jest pierwszy krok. Pracując w domu, często rozpoczynamy pracę później niż w biurze. A to jeszcze jedna kawa, jeden telefon do koleżanki, jeszcze tylko wstawię pranie itd. itp. Nie przekładaj chwili, kiedy zaczniesz pracować. Ustal konkretną godzinę i się jej trzymaj. Nie myśl wtedy o niczym innym tylko o pracy. Teraz jest czas na obowiązki zawodowe, resztą zajmiesz się później.

Przygotuj listę zadań do zrobienia. Jeśli będziesz widział, co masz do zrobienia w danym dniu, łatwiej ci będzie skupić się na pracy. Możesz zrobić tradycyjną listę zadań na kartce lub w kalendarzu albo stworzyć ją wirtualnie w dedykowanym do tego programie np. Trello, Microsoft Project Professional. Wykreślaj wykonane zadania. Im mniej ich będzie na liście, tym z większą motywacją ukończysz pozostałe;

Przeczytaj też:  Co jeść w czasie, kiedy nie wychodzimy z domu? #zostańwdomu

Krok po kroczku…

Zacznij od najtrudniejszego lub najłatwiejszego zadania. W tej kwestii każdy preferuje inne podejście. Jedni wolą wykonać najpierw proste czynności np. odpisać na maile, wystawić faktury, inni wolą zająć się najpierw tym, co stanowi największe wyzwanie. Przetestuj oba podejścia i zobacz, co sprawdzi się w twoim przypadku.

Rób jedną rzecz na raz – jeszcze do niedawna modną i pożądaną wśród pracodawców cechą była wielozadaniowość (ang. multitasking). Dziś już wiadomo, że wykonywanie wielu czynności na raz nie sprzyja efektywności. Zamiast zrobić kilka rzeczy w jednym czasie, okazuje się, że nie możemy skończyć żadnej z nich. W danej chwili skup się tylko na jednej czynności. Gdy ją skończysz, będziesz mógł przejść do kolejnego zadania;

Dziel zadanie na etapy. Niektóre zadania mogą wymagać większego wysiłku i zaangażowania przez co możemy się stresować na samą myśl o nich. Jeśli podzielimy zadanie na etapy lub rozbijemy je w czasie, to łatwiej będzie nam się z nimi uporać;

Unikaj rozpraszaczy

Wyobraź sobie, że kilka razy dziennie chodzisz na pocztę, by dowiedzieć się, czy ktoś do ciebie nie napisał listu, kilka razy dziennie obdzwaniasz znajomych i pytasz się, co u nich słychać, a w osiedlowym sklepie codziennie sprawdzasz, czy mają nowy towar. To bez sensu, prawda? A czym to się różni od przeglądania co chwilę portali społecznościowych, sprawdzania kilka razy dziennie maila i częstego zaglądania do ulubionych sklepów internetowych? Internet daje nieograniczone możliwości, ale w pracy potrafi być największym rozpraszaczem. Dlatego nie otwieraj przeglądarki internetowej, jeśli tylko nie wymagają tego od ciebie obowiązki zawodowe. Zadbaj także o przestrzeń na swoim biurku i bliskim otoczeniu. Im więcej rzeczy będzie wokół ciebie, tym łatwiej będą odwracać twoją uwagę od pracy.

Przeczytaj też:  Co zrobić, gdy dziecko całe dnie spędza przed komputerem?

Prokrastynacja może być prawdziwą zmorą podczas pracy zdalnej. Jednak samodyscyplina i trzymanie się kilku prostych zasad pomogą nam uporać się z odkładaniem rzeczy na później.

Udostępnij ten artykuł:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest

Dodaj swój komentarz i dołącz do dyskusji

Najchętniej czytane

Bądź zawsze na bieżąco

Zapisz się na nasz newsletter

Piszemy raz w miesiącu. Nie wysyłamy spamu.