Morsowanie - jak zacząć?
Zalety, przeciwwskazania

Morsowanie to innymi słowy kąpiele w lodowatej wodzie, w otwartych zbiornikach wodnych. Główną zaletą jest hartowanie organizmu, spowolnienie procesów starzenia,  oraz poprawa samopoczucia. Podczas morsowania dochodzi do zwężenia naczyń krwionośnych. Uruchamia to procesy obronne, przez co przyśpiesza metabolizm. Morsowanie odbywa się w okresie jesienno – zimowym. Najczęściej w większej grupie osób, co dodaje otuchy jak również mobilizuje do działania. Nie ma ograniczeń wiekowych, można zacząć morsować  w wieku 3-4 lat i kontynuować do później starości.

Zalety morsowania

Kontakt rozgrzanego organizmu z lodowatą wodą prowadzi do skurczu powierzchniowych naczyń krwionośnych, znajdujących się pod skórą. Prowadzi to do zablokowania wymiany ciepłej krwi z zimną. Ciepła krew, z kończyn, dociera głębiej, do serca i mózgu, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie najważniejszym narządom. Poprawia się krążenie krwi w narządach wewnętrznych. Następuje blokada receptorów temperatury, przez co jest wolniejsza reakcja na różnicę temperatur. Osoby cierpiące na reumatyzm znajdą ukojenie w bólu stawów, w zimnych kąpielach.

Główne zalety morsowania:

  • poprawa kondycji skóry, staje się elastyczniejsza, zmniejsza się cellulit, dochodzi do rozbicia tkanki tłuszczowej,

  • zwiększenie odporności organizmu, szybsza walka z infekcjami,

  • zahartowanie ciała,

  • poprawa krążenia, lepsze ukrwienie tkanek i narządów wewnętrznych,

  • szybsze usuwanie toksyn z organizmu,

  • szybsza regeneracja organizmu,

  • poprawa pracy układu krwionośnego,

  • niwelowanie bólu stawów,

  • poprawa samopoczucia, zwiększona ilość endorfin.

Jak zacząć morsować

Podstawa to pozytywne nastawienie, nikogo nie można zmusić do morsowania. Przed pierwszą zimową kąpielą warto skonsultować się z lekarzem w celu wyeliminowania czynników ryzyka. Przygodę z morsowaniem warto rozpocząć, od znalezienia w swojej okolicy grupy morsującej regularnie lub chociaż jedną osobę z doświadczeniem w morsowaniu. Nie wskazane jest morsowanie w pojedynkę, a wręcz bardzo mocno odradzane.
Morsowanie nie wymaga specjalistycznego sprzętu. Wystarczy: strój kąpielowy, rękawiczki, czapka, ręcznik, klapki lub buty do wody. Można zaopatrzyć się w buty neoprenowe, aby zabezpieczyć stopy przed zranieniem i poślizgnięciem, jak również odizolować od zimna, gdyż stopy bardzo mocno marzną w lodowatej wodzie, co może spowodować skrócenie kąpieli i duży dyskomfort. Na brzegu nie wolno zapomnieć o suchej bieliźnie na zmianę i ciepłej odzieży. Można mieć termos z ciepłą herbatą. Najłatwiej przeziębić się po morsowaniu, gdy nie wytrzemy się dokładnie lub pozostaniemy w mokrej odzieży.

Rozgrzewka przed morsowaniem

Jest to podstawa każdego morsowania, bez niej nie powinno się wchodzić do lodowatej wody. Trwa około 10 minut – gównie biegi, dodatkowo ćwiczenia w miejscu, pajacyki, skłony, wymachy, w celu rozgrzanie organizmu. Nie warto bagatelizować tej część morsowania. Ruch spowoduje dotlenienie organizmu, poprawę krążenie, ogrzanie ciała. Dzięki czemu, wejście do wody będzie łatwiejsze. Unikajmy przegrzania organizmu, nie powinniśmy się spocić.

Po solidnej rozgrzewce rozbieramy się do stroju kąpielowego i wchodzimy energicznie do wody. Ręce trzymamy nad głową, zanurzamy się po pachy.  Początkowo może wystąpić przyspieszony oddech, uczucie ucisku w okolicy klatki piersiowej oraz szczypanie całego ciała. Nie ma obaw jest to normalny odruch obronny, oddychajmy spokojnie, wszystko wróci do normy. Postarajmy się pozostać w wodzie jakiś czas. Gdy wyjdziemy, można chwile pobiegać i wejście do wody ponownie.

W morsowaniu nie liczą się wyniki i rekordy. Każdy powinien dostosować czas i ilość wejść do własnego organizmu. Przy pierwszej kąpieli  wystarczy tylko zanurzenie się w wodzie, lub spędzenie w niej około 20-30 sekund. Podczas kolejnych kąpieli możemy wydłużyć czas, od kilku do kilkunastu minut. Bardziej doświadczeni w morsowaniu zanurzają się z głową lub pływają.

Po zakończeniu kąpieli należy szybko pozbyć się mokrej odzieży, przebrać w ciepłe ciuchy. Gdy czujemy się bardzo zmarznięci, dobrze jest trochę poćwiczyć, przebiec się kilka minut, poruszać energicznie, poskakać. Może napić się ciepłej herbaty.

Przeciwwskazania:

*wymienione powyżej stanowią wyłącznie przeciwwskazania i są sprawą indywidualną. Jeśli chorujesz, na którąś jednostkę chorobową – skonsultuj się z lekarzem – każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie i zależy od aktualnego stanu zdrowia.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o