Dowiedz się więcej.
Ty pytasz - my odpowiadamy.

Morsowanie w śniegu i lodowaty prysznic. Magiczne korzyści zdrowotne wynikające z marznięcia

Zbliżenie na meżczyznę, który morsuje na sniegu bez ubrania. Jego twarz i broda pokryte są kryształkami lodu.

Zastanawiasz się, czy morsowanie w śniegu jest zdrowe? Jeśli jesteś zdrową osobą, odpowiedź brzmi: tak. Wskoczenie w śnieg jest dla ciebie dobre, zwłaszcza gdy zrobisz to nago. Podobnie zresztą jak branie zimnego prysznica, zanurzanie się w zimnej wodzie czy bieganie bez koszuli na mrozie.

Co nas nie zabije

Większość z nas spędza zimę starając się utrzymać ciepło, ale odrobina kontaktu z zimnem nie musi być taka zła. Ekspozycja na zimno pobudza nasz metabolizm do działania, pomaga w odbudowie układu sercowo-naczyniowego, zwalcza zaburzenia odporności i jest całkiem dobrym sposobem na pozbycie się dodatkowych kilogramów.

Kiedy dziennikarz śledczy Scott Carney zobaczył zdjęcie niemal nagiego Wima Hofa siedzącego na lodowcu, potraktował je z zawodowym sceptycyzmem. Postanowił wziąć udział w szkoleniu prowadzonym przez Hofa, aby „zdemaskować szarlatana” (który utrzymuje, że potrafi kontrolować temperaturę swojego ciała oraz panować nad reakcjami układu odpornościowego wyłącznie za pomocą siły umysłu) i napisać o nim artykuł. Szkolenie opuścił jednak jako zagorzały zwolennik metody Hofa, a zamiast artykułu powstała książka “Co nas nie zabije”.

Nie ma znaczenia, jaka pogoda panuje na zewnątrz. Możemy obudzić się w domu, w którym panuje wybrana przez nas temperatura, wziąć gorący prysznic, zjeść śniadanie złożone z owoców sprowadzonych z połowy kuli ziemskiej, pojechać do pracy ogrzewanym samochodem, spędzić cały dzień w biurze i wrócić do domu, nie doświadczając temperatury panującej na zewnątrz.

Nasza technologia stała się tak potężna, że zerwała podstawowe biologiczne połączenie z otaczającym nas światem. Instalacje wodno-kanalizacyjne, ogrzewanie, sklepy spożywcze, samochody i oświetlenie pozwalają nam kontrolować i dostrajać nasze otoczenie tak dokładnie, że wielu z nas może żyć w stanie ciągłej homeostazy.

Komfortowe życie jest świetne, ale…

Złoty wiek komfortu kryje jednak w sobie ukrytą ciemność. Bez wyzwań do pokonania, bez granic do zdobycia, bez zagrożeń, przed którymi trzeba uciekać, jesteśmy przepełnieni, przegrzani i niedostatecznie pobudzeni.

Możemy budować drapacze chmur, latać samolotami i podkręcać ogrzewanie, by walczyć z zimnem, ale okazuje się, że technologie, które uważamy za nasze największe atuty, są również naszymi przysłowiowymi kulami. Rzeczy, które stworzyliśmy, aby zapewnić nam komfort, czynią nas słabymi.

Gdybyśmy stanęli naprzeciwko jednego z naszych prehistorycznych przodków, bez wątpienia bylibyśmy grubsi, bardziej leniwi i w gorszym stanie zdrowia. Rozwinięty świat nie cierpi już na schorzenia z niedoboru, ale choroby z nadmiaru. Mamy do czynienia z eksplozją otyłości, cukrzycy, przewlekłego bólu i nadciśnienia. Miliony cierpią z powodu dolegliwości autoimmunologicznych, gdzie ciało dosłownie atakuje samo siebie.

Związek z utratą wagi

Wśród wielu naukowców panuje coraz większa zgoda co do tego, że ludzie nie zostali zbudowani dla wiecznej, niewymagającej wysiłku homeostazy. Ludzki organizm potrzebuje stresu – ten rodzaj stresu, który pozytywnie pobudza nasz układ nerwowy.

Żadne ekstremalne środowisko nie powoduje tylu zmian w ludzkim ciele, co zimno. Zanurzenie w lodowatej temperaturze uruchamia szereg procesów mających na celu ogrzanie ciała, a także zwiększa świadomość psychiczną, podkręca produkcję insuliny i zacieśnia układ krążenia.

Udowodniono, że ekspozycja na zimno powoduje utratę wagi. Dzieje się tak dlatego, że w ludzkim ciele występują dwa rodzaje tłuszczu: tłuszcz biały i brązowy. Brązowy tłuszcz jest dobrym, spalającym kalorie tłuszczem; dorośli, którzy mają więcej brązowego tłuszczu są zazwyczaj szczupli i mają normalny poziom cukru we krwi.

Brązowy tłuszcz kontroluje wagę. Biały tłuszcz jest tym, którego mamy najwięcej. Ćwicząc w zimnie, pobudzasz wzrost brązowego tłuszczu i spalasz biały.

Morsowanie w śniegu brzmi zbyt ekstremalnie? Spróbuj tego!

Każdy z nas ma ogromne pokłady wewnętrznej siły. Sekretem do jej wydobycia jest opuszczenie strefy komfortu i poszukiwanie wystarczającej ilości stresu środowiskowego, który nas wzmocni. Spraw, abyś poczuł się trochę niekomfortowo, a być może nie tylko odniesiesz korzyści, ale odkryjesz, że nie jest tak źle, jak sobie wyobrażałeś.

Nie musisz tarzać się w śniegu nago, aby czerpać korzyści z zimna. Wszystko, co musisz zrobić, to wyjść trochę poza swoją strefę komfortu i spróbować czegoś nowego.

Zacznij od ustawienia temperatury powietrza w domu na 16 °C lub niższą. Nie zakładaj na siebie dodatkowych ubrań, aby się odizolować. Przyzwyczaj się do zimna i powstrzymaj chęć drżenia. Ciało drży, aby się rozgrzać, ale relaks i spokojne oddechy stłumią ten impuls, zmuszając organizm do spalania białego tłuszczu w celu uzyskania energii.

Spróbuj wziąć 30-sekundowy zimny prysznic – przekręć pokrętło i pozwól, by zimna woda spłynęła po tobie kaskadą. Natychmiastowe doznania rzadko są przyjemne. Zaczniesz szybko oddychać, twoje źrenice się rozszerzą i będziesz chciał się poruszać, aby utrzymać ciepło.

W tej chwili, kiedy jesteś w szoku i czujesz ból, kontroluj swój oddech i zachowaj spokój. Uczucie pieczenia zniknie, jeśli skupisz się na bólu i rozluźnisz się, zamiast kurczowo zaciskać każdy mięsień. Następnie pohamuj swój odruch drżenia, aby Twoje ciało wytworzyło brązowy tłuszcz.

Spróbuj; nie masz nic do stracenia, a wiele do zyskania.

https://lubimyczytac.pl/ksiazka/4243644/co-nas-nie-zabije

https://www.sclhealth.org/blog/2019/04/from-hot-to-cold-the-hidden-health-benefits-of-bathing/

https://www.mvhealthnews.com/columnist/its-snow-good

Dziękujemy za przeczytanie artykułu. Może zainteresuje Cię też jeden z poniższych tematów?
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Zobacz także te artykuły:
Jak używać tamponów?

Tampony są bardzo wygodną alternatywą dla podpasek. Niektóre z nas stosują je tylko w sytuacjach wyjątkowych takich jak basen, aktywność fizyczna, plaża, obcisła odzież. Są

Czytaj dalej »
Bieganie

Bieganie jest drugą po chodzeniu, podstawową formą poruszania się każdego z nas. Nikt nas tego nie uczył, a każdy z nas to potrafi. Niezwykle często

Czytaj dalej »
Po jakich posiłkach nie należy myć zębów?

Zęby stanowią ważny element jamy ustnej. Umożliwiają nam rozdrabnianie pokarmu, dlatego ciężko bez nich funkcjonować. Stomatolodzy zalecają, aby myć zęby co najmniej 2 razy w

Czytaj dalej »
Stepper - idealny przyrząd do ćwiczeń w małym mieszkaniu

Każdy marzy o zgrabnej i wysportowanej sylwetce. Aby ją mieć, powinno się zdrowo odżywiać i pozostawać aktywnym fizycznie. Wiele osób ceni sobie ćwiczenia na siłowni.

Czytaj dalej »

Wśród całego wyposażenia kuchni pod kątem kulinarnym nie wyobrażamy sobie braku patelni. Niezmiernie ważny jest dobór odpowiedniej, na początek musimy odpowiedzieć sobie do czego będziemy

Czytaj dalej »