Dieta Pegan - co to jest i na czym polega?

Jest grudzień 2018 r. i jeszcze nie do wszystkich dotarła wiadomość na temat diety, która ma się stać hitem roku 2019. Mowa o diecie Pegan, której sukces i dobre rokowania ogłasza cały dietetyczny świat. Nasza redakcja wzięła na warsztat ten temat i tłumaczy, na czym polega i czym jest ów peganizm.

Fuzja diet

Być może jesteś tu przypadkowo i zastanawiasz się, czym jest i na czym polega dieta Pegan. Jej nazwa jest Ci zupełnie obca lub jesteś tu dlatego, że gdzieś obiła Ci się o uszy i chciałeś/aś zgłębić swoją dotychczasową wiedzę na jej temat – służymy pomocą. Dieta Pegan choć po raz pierwszy została opisana już w roku 2015 przez Mark’a Hyman’a, to w ostatnich miesiącach jej zainteresowanie podbija świat internetu i to ponad 300% – statystyki Printerestu. Stąd przypuszczenie, że będzie ona hitem roku 2019.

 

Dieta Pegan to połączenie dwóch można, by rzec sprzecznych ze sobą diet: diety wegańskiej oraz Paleo. W skrócie dieta wegańska bazuje na warzywach, jest makrobiotyczna i prosta. Choć wydaje się zdrowa, to brakuje jej pierwiastków odzwierzęcych, których spożywać nie wolno. Natomiast dieta Paleo dopuszcza spożywanie chudego mięsa, ryb oraz warzyw, które nie zawierają skrobi.

10 założeń diety Pegan
  1. Spożywaj wyłącznie cukry proste (pochodzenia roślinnego) – unikaj jedzenia cukrów przetworzonych.
  2. Każde Twoje danie powinno składać się w 50-75% z warzyw.
  3. Tłuszcze – sięgasz po oliwę z oliwek, olej z orzechów lub olej lniany. Unikasz oleju słonecznikowego, margaryny. Zwracasz uwagę na wysoką zawartość Omega 3. UWAGA! Możesz spożywać smalec – ale tylko ze sprawdzonego źródła – sklepowy odpada.
  4. Pozostała część talerza oprócz warzyw, powinna być wypełniona ryżem lub mięsem – ale pamiętaj, że mięso ma być dodatkiem, a nie daniem głównym.
  5. Spożywanie mięso najlepiej kupować u sprawdzonych hodowców, którzy karmią zwierzęta wyłącznie warzywami. Jeśli sięgasz po ryby, pamiętaj aby były tłuste – unikaj tuńczyka, który ma w sobie wysoką zawartość rtęci.
  6. Powiedz nie glutenowi. Pełnoziarnista mąka? – Definitywnie odpada.
  7. Ogranicz nabiał.
  8. Z punktu 1 wiesz, że cukier przetworzony to zło, dlatego zamień go na miód lub syrop klonowy.
  9. Podziękuj wszelkiej konserwowanej i przetworzonej żywności.
  10. Unikaj roślin strączkowych.
Zalety diety Pegan

Główną zaletą stosowania diety Pegan jest niewątpliwie spadek masy ciała – o to walczy spora część płci żeńskiej, która ciągle uważa, że powinna schudnąć kilka kilogramów. To idealny sposób. Warto podkreślić, że dieta ta ma również walory zdrowotne. Jest lekka, a jej składniki idealnie się uzupełniają, dlatego w odróżnieniu do np. diety Paleo nie trzeba będzie się martwić o niedobory mikroelementów. Ponadto dieta Pegan dedykowana jest głównie diabetykom ze względu na niską zawartość cukru. Poleca się ją także osobom, które mają problemy z krążeniem lub sercem. Po za tym, jeżeli w Twoim życiu przyszedł moment, gdzie chciałbyś poczuć się lżej i zastanawiasz się, czy nie zrezygnować z mięsa – dieta Pegan może być świetnym rozwiązaniem. Mięso w tej diecie stanowi dodatek, a nie danie główne.  

Przykładowy dzienny jadłospis w diecie Pegan
  • Śniadanie: smoothie na bazie mleka kokosowego, masła kokosowego, masła migdałowego, orzechów, ziaren, owoców.
  • II Śniadanie: sałatka z awokado, z pestkami dyni, tuńczyk, oliwa z oliwek.
  • Obiad: Smażona na oliwie ryba (najlepiej morska, tłusta) – 35%, do tego zielone warzywa – 65%.
  • Kolacja: Warzywa z grzybami, pomidory, prażone pestki słonecznika, jagnięcina. Proporcja: warzywa 75%, mięso 25%.
ZNAJDZIESZ NAS:

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o