Dowiedz się więcej.
Ty pytasz - my odpowiadamy.

Domowa siłownia. Jak skompletować sprzęt?

Domowa siłownia. Jak skompletować sprzęt?

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

Zdrowy styl życia i regularna aktywność fizyczna postrzegane są dziś jako najskuteczniejsza metoda utrzymania nienagannej sylwetki i doskonałego zdrowia. Wielu osobom uprawianie sportu kojarzy się z klubami fitness czy rekreacją na świeżym powietrzu. Jednocześnie – z wielu powodów nie każdy może pozwolić sobie na uprawianie sportu poza domem. Okazuje się jednak, że istnieje mnóstwo możliwości domowego treningu. Wystarczy zainwestować w sprzęt, który umożliwi urozmaicone treningi w warunkach domowych. W zależności od przeznaczenia treningu, zasobności portfela i miejsca, jakim dysponujemy w domu, możemy dokonać wyboru spośród rozmaitych urządzeń – od tych naprawdę niewielkich, po znacznie większe. I każdy z nich doskonale urozmaici ćwiczenia w domu.

Sprzęt do treningu siłowego

Trening siłowy umożliwiający rozbudowę masy mięśniowej to forma aktywności chętnie wybierana przez mężczyzn, a ostatnio – także przez kobiety. W przypadku pań trening siłowy pozwala ujędrnić sylwetkę, spalić tkankę tłuszczową oraz zwiększyć ilość tkanki mięśniowej. Aby móc realizować taki trening w domu, dobrze jest zainwestować w kilka przydatnych sprzętów sportowych. Osoby, które dysponują znaczną przestrzenią, np. osobnym pomieszczeniem czy miejscem w garażu, mogą pokusić się o zainwestowanie w multifunkcyjny sprzęt do ćwiczeń – atlas. Taka aparatura umożliwia wykonanie licznych ćwiczeń o różnym stopniu zaawansowania. Niewątpliwą wadą takiego rozwiązania jest konieczność posiadania większej ilości miejsca, a także spory koszt zakupu. Dobra wiadomość jest taka, że większość poszczególnych „stanowisk” atlasu można zastąpić kilkoma mniejszymi sprzętami, takimi jak drążek, hantle czy sztanga. Doskonale sprawdza się także ławka do ćwiczeń ze stojakiem na sztangę.

A może coś mniejszego?

Osoby nie dysponujące bogatym budżetem oraz znaczną przestrzenią w domowym zaciszu mogą wybierać spośród wielu znacznie mniejszych sprzętów, pozwalających na efektywny trening siłowy. Te najbardziej przydatne to:

hantle umożliwiające wykonywanie ćwiczeń izolowanych i trenowania poszczególnych partii ciała; do wyboru są hantle o stałej wadze oraz hantle regulowane, złożone z gryfu oraz krążków o różnej wadze; hantle mogą różnić się ponadto tworzywem, z którego są wykonane – mogą być neoprenowe, żeliwne, winylowe czy gumowe; hantle umożliwiają wykonywanie takich ćwiczeń jak uginanie przedramion, przysiady czy wykroki z obciążeniem, wyciskanie w pozycji siedzącej, leżącej lub siadzie czy wiosłowanie

sztanga lub gryf łamany, na których mocowane są obciążenia; zarówno sztanga, jak i gryf łamany umożliwiają wykonywanie licznych ćwiczeń wielostawowych, co pozwala skomponować wszechstronny trening całego ciała; zaletą sztangi jest możliwość jej wykorzystania do ćwiczeń nawet bez obciążenia, ponadto sztanga o odpowiedniej szerokości umożliwia wyciskanie na leżąco i odkładanie jej na stojakach; z kolei gryf – dzięki odpowiedniemu wyprofilowaniu – pozwala na rozmaite chwyty, odciążając nadgarstki i wzbogacając trening o ćwiczenie mięśni pod różnymi kątami

kettlebells, czyli alternatywa dla hantli, umożliwiająca wykonanie treningu funkcjonalnego całego ciała; te odważniki przypominające kulę armatnią z uchwytem wzmacniają mięśnie, poprawiają koordynację ruchową oraz wydolność organizmu; kettlebells dostępne są w wielu wariantach ciężkości, mogą być zatem z powodzeniem stosowane zarówno przez osoby początkujące, jak i zaawansowane

TRX, czyli taśmy umożliwiające trening z obciążeniem własnego ciała; wystarczy znaleźć miejsce do podwieszenia taśm w domu, a także w parku, w ogrodzie – i można wykonać niezwykle wymagający trening; niewątpliwą zaletą taśm TRZ jest ich przystępna cena, uniwersalność zastosowania oraz fakt, że nie zajmują praktycznie miejsca w mieszkaniu; taśmy TRX to niezwykle poręczny sprzęt, umożliwiający trening zarówno mężczyznom, jak i kobietom; aktywuje mięśnie głębokie, pozwala rozwinąć równowagę i koordynację ruchową, ponadto umożliwia wykonanie ogromnej liczby ćwiczeń

Sprzęt i akcesoria uzupełniające

Omówione sprzęty do ćwiczeń mogą być uzupełnione o ekspandery sprężynowe, piłki do ćwiczeń, drążki rozporowe czy obciążenia na kostkę. Ekspander umożliwia trenowanie górnych partii ciała, a piłka do ćwiczeń jest doskonałym wyborem dla osób z dolegliwościami bólowymi kręgosłupa. Pozwala aktywować niemal wszystkie mięśnie ciała, a jednocześnie – wzmacnia mięśnie pleców i odciąża odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Nie należy ponadto zapominać o odpowiedniej macie do ćwiczeń, wygodnym obuwiu i stroju, a także – powieszeniu lustra w odpowiednim miejscu. Nie bez przyczyny każda siłownia czy fitness club wyposażone są w lustra – pozwalają one kontrolować prawidłową postawę ciała podczas ćwiczeń, co zwiększa ich skuteczność i minimalizuje ryzyko kontuzji.

Wspomniane akcesoria pozwalają na wykonanie ogólnorozwojowego treningu całego ciała, a także poszczególnych jego partii. Doskonałym urozmaiceniem takiego treningu siłowego może być trening cardio, który w domowych warunkach można realizować z wykorzystaniem takich akcesoriów jak hula hop, skakanka, steppery, bieżnie, rowerki stacjonarne czy orbitreki. Trening wytrzymałościowy stanowi świetne uzupełnienie treningu siłowego i pozwala na skuteczną pracę nad poprawa kondycji i wzmocnieniem układu krążenia. Dobra dostępność bardzo zróżnicowanych urządzeń do ćwiczeń w domu pozwala stale urozmaicać treningi, dzięki czemu ćwiczenia w domu nigdy się nie znudzą. A jednocześnie taka forma aktywności fizycznej może umożliwić równie skuteczną pracę nad sylwetką i kondycją jak treningi na siłowni.

Udostępnij ten artykuł:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest

Dodaj swój komentarz i dołącz do dyskusji

Najchętniej czytane

Bądź zawsze na bieżąco

Zapisz się na nasz newsletter

Piszemy raz w miesiącu. Nie wysyłamy spamu.