Dowiedz się więcej.
Ty pytasz - my odpowiadamy.

Jak grillować?

Grillowanie jest bardzo lubianą i powszechną formą spędzania czasu. Zwłaszcza w okresie letnim. Czy zastanawialiście się kiedyś, jak grillować, aby było smacznie i zdrowo?

Podczas grillowania na ruszcie mogą wydzielać się związki rakotwórcze. Kapiący z mięsa lub kiełbasy tłuszcz bezpośrednio na ogień, spala się w wyniku, czego powstają toksyczne substancje, osiadające na jedzeniu leżącym na ruszcie. Czy należy zatem zrezygnować z grillowania? – Nie! Trzeba jedynie odpowiednio się za to zabrać.

Zacznijmy od wyboru odpowiedniego grilla – nie oszczędzajmy przesadnie przy kupnie grilla, powinien być on wykonany z solidnych materiałów, pomalowany odpowiednio odporną na spalanie farbą. Podczas pierwszego użycia warto rozpalić grilla sporo wcześniej, aby wypaliły się nieprzyjemne zapachy. Do palenia używajmy jedynie węgla drzewnego, brykietu lub drewna z drzew liściastych – nie zawierających żywicy. Do podpalania nie używajmy lakierowanego drewna, gazet kolorowych. Wszelkiego rodzaju rozpałki stosujmy tylko na początku, nigdy podczas smażenia.

Zasady zdrowego grillowania

  • zamarynuj mięso przed grillowaniem, dzięki temu szybciej się usmaży i nie straci walorów smakowych. Krótsze trzymanie mięsa na ruszcie zmniejszy ilość toksyn. Zadbajmy, aby mięso przeznaczone na grilla nie było zbyt tłuste. Nie bójmy się grillować ryb jest, to wspaniałe źródło tłuszczy omega 3. Nie zapominajmy o warzywach w postaci sałatek, jak również w wersji grillowanej, aby dostarczyć witamin,
  • potrawy kładź na ruszt, gdy węgiel drzewny lub brykiet zabieli się, pojawi się warstwa popiołu. Nie grilluj bezpośrednio na ogniu. Gdy zaczyna się pojawiać ogień postaraj się go zgasić,

  • grilluj na specjalnych tackach, dzięki temu ograniczysz ilość tłuszczu, który kapie na rozżarzony węgiel. Tacki zabezpieczą również nasze potrawy przed osadzeniem się na ich powierzchni substancji toksycznych,

  • dbaj o czystość rusztu, po każdym grillowaniu powinno się oczyścić ruszt, najlepiej jak jest jeszcze ciepły i tłuszcz na nim nie zastygł,

  • nie śpiesz się. Mięso musi być dobrze dopieczone w środku, jeśli położymy mięso i kiełbasę nisko na bardzo rozgrzanych grillu spali się na zewnątrz, a w środku będzie surowe,

  • nie trzymaj gotowych potraw na ruszcie. Gotowe potrawy lepiej zdjąć na talerz, niż trzymać długo na grillu, nie zostaną one wysuszone i osmolone,

  • pieczywo grilluj krótko, do osiągnięcia złotego koloru, unikaj zwęglonego ciemnego pieczywa z grilla.

Planując grilla lepiej unikać potraw w gotowych marynatach najczęściej w workach lub foliach, mogą być one nieświeże i naszpikowane chemią. Lepiej samemu zrobić prostą marynatę.

Dziękujemy za przeczytanie artykułu. Może zainteresuje Cię też jeden z poniższych tematów?
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Zobacz także te artykuły:
leczenie trądziku

Wiele osób, niezależnie od wieku zmaga się z problemem trądziku. Ten kosmetyczny dysonans potrafi wprawić w kompleksy niejedną osobę. Sposobów na walkę z trądzikiem jest

Czytaj dalej »
Potrawy kuchni żydowskiej

W kulturze żydowskiej bardzo ważna jest religia. Ma ona wpływ na rodzaje spożywanych pokarmów oraz sposób ich przygotowania. Tzw. kaszrut – ściśle określony kodeks dietetyczny.

Czytaj dalej »
Jak uratować zafarbowane w praniu ubrania?

Jak uratować zafarbowane ubrania? PORADY W teorii każdy wie, że przed włożeniem ubrań do pralki, należy je posegregować ze względu na ich kolor. Rzeczy jasne

Czytaj dalej »
Jaką maskę na twarz wybrać? Jak ją nosić, żeby była skuteczna?

Podczas gdy niektórzy z COVID-19 cierpią na łagodną chorobę, inni mogą mieć trudności z oddychaniem, zapalenie płuc, a nawet niewydolność oddechową. Najbardziej zagrożone są osoby

Czytaj dalej »
Jaką dietę stosować przy cukrzycy?

Jaką stosować dietę przy cukrzycy? Prawidłowa dieta przy cukrzycy jest niezmiernie ważna. Zbilansowany dobór produktów, ilość oraz pory ich przyjmowania, odgrywają kluczową rolę w odpowiednim

Czytaj dalej »