Dlaczego warto pływać?

Pływanie należy do tej samej grupy sportu co bieganie lub jazda na rowerze. Te dyscypliny sportowe określa się mianem aerobowym – czyli takim, w którym mięśnie otrzymują sporą dawkę tlenu, dzięki czemu spalana jest zmagazynowana energia. Sprawdź, dlaczego jeszcze warto uprawiać pływanie i jakie korzyści wynikają z tego sportu.

Po pierwsze siła

Niewątpliwie pływanie jest dyscypliną sportu, która pomaga we wzmocnieniu mięśni. Niezależnie od tego, jaką technikę wybierzesz, podczas pływania angażujesz niemalże wszystkie mięśnie ciała, a przy tym nie obciążasz stawów. Dzięki temu ryzyko kontuzji jest bardzo małe. To właśnie pływanie dedykowane jest osobom, które mają problemy ze stawami – odczuwają ich ból, np. w stawie kolanowym. Dzięki pływaniu wzrasta elastyczność oraz ruchomość stawów, a ostatnie badania pokazują, że także dzięki niemu wzrasta gęstość kości u kobiet, które przeszły menopauzę.

Jeśli masz problemy z kręgosłupem

Pływanie to idealny sposób na pozbycie się bólu kręgosłupa. Niezależnie od tego, która część kręgosłupa daje Ci się we znaki, warto rozpocząć przygodę z basenem. Pływanie wzmacnia mięśnie grzbietu i brzucha, dzięki temu będziesz mieć pewność, że Twoja postawa jest właściwa. Jeżeli masz podejrzenie skoliozy lub innej wady kręgosłupa – pływanie będzie dla Ciebie idealne. Skoryguje w najbardziej możliwy sposób wadę postawy, a dodatkowo pozbędziesz się bólu.

Sposób na regenerację

Jeśli dużo trenujesz, a sam wysiłek polega głównie na treningu siłowym, to pływanie będzie świetnym sposobem na regenerację mięśni. Pamiętaj, że nie należy zanadto się przetrenowywać i że organizm również potrzebuję regeneracji. Idealnym rozwiązaniem będzie pływanie – to także aktywność fizyczna, ale ta w spokojny sposób pozwoli rozciągnąć i odprężyć mięśnie.

Zadbaj o serce i płuca

Pływanie to nie tylko sport, który buduje mięśnie i zwiększa elastyczność stawów. To także dyscyplina, która zapewni lepszą wydolność krążeniową oraz oddechową. Pływanie jako trening aerobowy powoduje, że serce szybciej pompuje krew, co wpływa na większe dotlenienie organizmu. Jeżeli cierpisz na nadciśnienie tętnicze, to basen będzie także dla Ciebie idealnym rozwiązanie. Badania udowodniły, że u kobiet, które regularnie pływają (30 min./dziennie) ryzyko chorób serca maleje nawet o 40%. Dodatkowo pływanie w oczywisty sposób zwiększa pojemność płuc.

Gdy cierpisz na astmę

Istnieją także badania, które zostały przeprowadzone na grupie dzieci, chorujących na astmę. Wzięły one udział w 6-tygodniowym programie, który polegał na zajęciach z pływania. Wszelkie objawy, jakie daje astma, czyli: chrapanie, oddychanie przez buzię, zadyszka itd. występowały o wiele rzadziej niż przed rozpoczęciem zajęć z pływania. Rzadziej także dzieci te chorowały.

Profilaktyka cukrzycy

Jeżeli pływasz 3 razy w tygodniu po 30 minut jesteś w stanie spalić 900 kcal i zmniejszyć ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II aż o 10%. Z kolei jeżeli chorujesz na cukrzycę typu I, pływanie stanowi zbawienny sport, który zwiększa wrażliwość na insulinę. Diabetycy powinni pływać min. 3 razy w tygodniu po 30 minut dla lepszej kontroli glukozy.

Pływaj, a będziesz szczęśliwszy

I tutaj nie przedstawimy niczego odkrywczego, bo każdy doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że jakakolwiek aktywność fizyczna uwalnia endorfiny, które w rewelacyjny sposób poprawiają samopoczucie.  Pływanie więc może być fajnym rozwiązaniem dla osób, które prowadzą stresujący tryb życia.

ZNAJDZIESZ NAS:

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o